• 25 maja 2020

Inbound marketing stawia sobie za cel działanie w taki sposób, aby to klienci znajdowali to, czego w danym momencie poszukują. Jest zatem przeciwieństwem outbound marketingu, który ma za zadanie wypychać informacje do klienta, co jest widoczne choćby w reklamie, w jej tradycyjnym ujęciu.

Inbound marketing - charakterystyka

W związku z powyższym cele, jakie stawia sobie inbound marketing są nie tylko konkretne, ale i łatwe do zmierzenia. Klienci pozyskani za jego pośrednictwem powinni być rzeczywiście zainteresowani ofertą, jaka została stworzona z myślą o nich. To aktywność skupiająca się na śledzeniu konwersji oraz na mierzeniu jej.

Dostrzeżenie różnic pomiędzy inbound i outbound marketingiem stanie się łatwiejsze, gdy posłużymy się konkretnym przykładem taki, jak choćby działania mające na celu zdobycie dla firmy inwestorów z zagranicy. Outbound marketing sugeruje w takim przypadku przede wszystkim promowanie się z użyciem ATL, nie bez znaczenia jest jednak również uczestnictwo w targach zagranicznych, katalogi i ulotki. Oczywiście, rozwiązania takie budzą zainteresowanie, gdy jednak mówimy o ich rzeczywistych efektach, możemy mieć poważne wątpliwości, co do tego, że są one zgodne z naszymi oczekiwaniami.

W Inbound marketingu kluczowe wydaje się postawienie sobie pytania o to, kim jest inwestor, czego właściwie poszukuje i jakie są jego rzeczywiste potrzeby. Trudno oczekiwać przecież, że jakaś firma otworzy swoją filię w Polsce tylko dlatego, że obejrzała ciekawy spot promocyjny. Firma ta musi mieć wolę inwestowania właśnie w tej części kontynentu, a jej właściciele muszą zastanawiać się, gdzie będzie to najbardziej opłacalne.

Jak zacząć przygodę z inbound marketing?

Pierwszym krokiem powinno być zatem przeszukanie bazy danych i rocznika statystycznego. Konieczne jest też zgromadzenie podstawowych danych takich, jak choćby te, które dotyczą bezrobocia i stopnia wykwalifikowania pracowników. Poszukiwania nie mogą przy tym ograniczać się jedynie do źródeł określanych jako konwencjonalne. Przyda się w nich także dostęp do Google, narzędzie to wydaje się bowiem podstawą dla każdego, kto zajmuje się zbieraniem informacji.

Zalety inbound marketing

Kolejnym krokiem powinno być przygotowanie dla inwestorów strony www. Tu nacisk kładzie się na treść i słowa kluczowe tak, aby odpowiadała ona faktycznym potrzebom jej potencjalnego odbiorcy. Nie można też zapominać o pozycjonowaniu w wyszukiwarkach, co powinno przyciągnąć właściwą grupę docelową. Potem można przystąpić do pozyskiwania kontaktów, co może odbywać się choćby z wykorzystaniem narzędzi, z jakimi mamy do czynienia w obrębie strony. Nie zaszkodzi też, jeśli odpowiednio wcześnie przygotuje się tak zwane procedury szybkiej reakcji, pozwoli to bowiem na ich natychmiastowe uruchomienie.

Inbound jest tańszy niż outbound i już choćby na tym etapie można mówić o różnicy o zasadniczym znaczeniu. Nie można jednak nie docenić i tego, że można nim szybciej zarządzać i znacznie lepiej niż w innych okolicznościach reagować, czego nie da się powiedzieć choćby o kampaniach w TV. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie temu, aby obie formy były ze sobą łączone.

Top