• 29 marca 2024

Targetowanie behawioralne – dziedzina nauki interpretująca zależność pomiędzy wiedzą o działaniach ludzi, a dostosowaniem do nich odpowiedniej oferty.

Marketing Automation – są to systemu skupiające się na przekazaniu klientowi informacji dostosowanych do jego aktualnych potrzeb i preferencji w czasie gdy najbardziej tego potrzebuje. Dzieje się tak dzięki ciągłej obserwacji i szacowaniu jak losowo wybierani odbiorcy reagują na działania marketingowe realizowane względem nich. Targetowanie behawioralne, dzięki braniu w nim pod uwagę reakcji klientów, zwiększa szansę sukcesu reklamy. Bierze ono bowiem pod uwagę cały proces porozumiewania się z odbiorcami.

 

Dzięki systemowi Marketing Automation reakcje losowo wybranych odbiorców są pod obserwacją. Wliczają się w to statystyki otwierania stron internetowych, e-maili, kliknięcia w odnośniki czy też ankiety. Otrzymanych danych używa się do powstawania scenariuszy MA. Tym samym użytkownicy mogą np. dostać e-maile zawierające zniżkę na dany produkt jeśli tylko się nim interesowali w bliskiej przeszłości (wchodziły na strony z nim związane lub czytały artykuły na jego temat).

Wszystko ma charakter automatyczny. Do poszczególnych informacji na temat potencjalnego odbiorcy przypisuje się odpowiednie tagi lub kategorie. Po skończeniu tego procesu rozpoczyna się kolejny, w którym biorą udział wyłącznie osoby przypisane do tego tagu i nikt więcej.

 

Skuteczność targetowania behawioralnego wzrasta po wprowadzeniu do życia scoringu. Chodzi w nim o to, że przypisuje się odpowiedni wynik punktowy (z ang. score – punkt/wynik) adekwatny do zachowania klienta (na jaką stronę internetową wszedł, które maile zostały przez niego przeczytane. Analizując kto ma najwyższy wynik dział sprzedaży dostaje informacje na kim należy skupić największą uwagę. Bowiem to ci klienci są o krok od podjęcia ostatecznej decyzji, a wysłanie spersonalizowanej oferty lub zadzwonienie do nich z informacją na temat poszukiwanego produktu może popchnąć ich do zakupu go.

Aktywność klientów w sieci

IPresso a scoring behawioralny

System iPresso określa scoring behawioralny selekcjonując wybrane akcje i bloki warunkowe.

- Akcje – działania przeprowadzane przez system na odpowiednich konsumentach. Każda pojedyncza akcja jest punktowana czyli jeśli klient wyśle maila lub SMS'a otrzyma daną liczbę punktów.

- Bloki warunkowe – za ich pomocą możliwe jest określenie jak bardzo aktywny jest klient i dodanie punktów za dokonane lub niedokonane aktywności. To znaczy, że konsument dostaje punkty dodatnie lub ujemne za wszystkie swoje czynności.

System od razu podlicza jaki wynik otrzymał dany klient, po czym adekwatnie skonstruowany plan scoringowy spowoduje określenie kontaktów z wysokim wynikiem jako tych będących o krok od zakupu dobra lub usługi.

 

 

 

 

 

Top