• 19 marca 2024

Internet Rzeczy, czyli z angielskiego Internet of Things (IoT), z dnia na dzień staje się coraz potężniejszy. Z najróżniejszych prognoz wynika, że do 2020 roku, ilość przedmiotów, które będą podłączone do Internetu wyniesie od 26 do nawet 50 miliardów. W jaki sposób skorzystają na tym klienci oraz firmy?

W założeniu IoT, różnego typu urządzenia i przedmioty codziennego użytku mają zostać połączone w sieć, dzięki czemu będą mogły się między sobą komunikować. Sieć zatem będzie mogła komunikować między sobą nie tylko ludzi, lecz również ludzi z urządzeniami, czy też same przedmioty.

Przykładem może być tutaj lodówka, która samodzielnie tworzy listę niezbędnych zakupów, albo samochód zmieniający trasę przejazdu ze względu na korki. Obecnie, takie ułatwienia jak kody QR, NFC czy wearable devices można uznać za przedstawicieli IoT.

Co ciekawe, część osób przewiduje powstanie Internetu Wszechrzeczy, podając za przykład Nowy Jork, który jest zarządzany przy pomocy technologii Big Data. Dzięki niej możliwe jest integrowanie oraz analizowanie informacji na temat łamania prawa, ruchu na ulicach czy nawet stanu technicznego budynków mieszkalnych.

Wszystkie te ułatwienia oznaczają również zwiększenie się możliwości zarówno dla konsumentów jak i firm. Według Cisco, IoT może w najbliższej przyszłości oznaczać zyski dla biznesu sięgające nawet 14,4 bilionów dolarów. Bierze się to z licznych korzyści jakie można osiągnąć korzystając z IoT w komunikacji, marketingu oraz sprzedaży. Kwotę tę można zatem rozłożyć w taki sposób:

- 3,7 biliona – większa satysfakcja konsumentów (Customer experience), rozbudowanie bazy klientów

- 3 bilony – innowacyjne przetwarzanie danych, ograniczenie czasu przeznaczonego na sprzedaż

- 2,7 biliona – optymalizacja logistyki dostaw

- 2,5 biliona – skuteczniejsze wykorzystanie zasobów

- 2,5 biliona – większa wydajność pracy

Koncepcja internetu rzeczy

Rozwój Internet of Things w praktyce

1. Według IHS Automotive liczba pojazdów podłączonych do sieci na całym świecie do 2020 roku wzrośnie do 152 milionów.

2. OnWorld przewiduje, że do roku 2020 liczba żarówek i lamp podłączonych do Internetu wyniesie ponad 100 milionów.

3. Jupiter Research szacuje, że jeszcze w tym roku rynek produktów typu weareable będzie wart 1,5 miliarda dolarów.

4. Według Acquity Group do 2019 roku 2/3 konsumentów zakupi do swojego mieszkania urządzenia podłączone do sieci.

5. Navigant Research przewiduje, że w 2022 roku liczba inteligentnych liczników energii na całym świecie wyniesie 1,1 miliarda.

6. Jak przewiduje Morgan Stanley wykorzystanie samochodów bez kierowców będzie oznaczało 1,3 biliona dolarów oszczędności rocznie w USA oraz 5,6 biliona dolarów w skali światowej.

Top