Czym jest MarTech Stack? Jest to szeroki pakiet narzędzi, których używa się w niemalże każdym dziale marketingu różnego typu firm. Dzięki nim możliwe jest chociażby przeprowadzanie skutecznych kampanii marketingowych, ale także późniejsze analizowanie ich efektywności oraz dokonywanie niezbędnej optymalizacji podejmowanych działań. W skład MarTech Stack wchodzą między innymi: systemy Marketing Automation oraz CRM, komunikatory internetowe, platformy SEO oraz narzędzia analityczne.
Nowe narzędzie MarTech Stack
Skuteczne działania marketingowe muszą obecnie opierać się o korzystanie z nowoczesnych technologii. Jeśli chcemy uzyskać pokaźną liczbę potencjalnych klientów, konieczne jest zebranie określonych informacji na ich temat, które pozwolą na dopasowanie dostarczanych im treści do ich potrzeb. Pomaga to również w wyborze najbardziej odpowiedniego kanału przesyłania takich treści oraz w późniejszej analizie efektów przygotowanych kampanii.
Jak pokazuje ostatnie badanie ChiefMarTec, w tym momencie istnieje mniej więcej 5 tysięcy różnych narzędzi, które zaliczają się do grupy MarTech. Dzielą się one na takie kategorie jak:
1. Reklama i promocja – obejmujące między innymi narzędzia do mobile marketingu, PR, reklamę wideo czy też reklamę display oraz programmatic.
2. Treści i doświadczenia użytkownika – czyli chociażby SEO, e-mail marketing i content marketing.
3. Relacje z klientami – a zatem platformy pozwalające na komunikację z użytkownikami stron przy pomocy chatów, albo platformy służące do zarządzania marketingiem w mediach społecznościowych oraz systemy CRM.
4. Dane – czyli na przykład narzędzia do raportowania, przeprowadzania analiz oraz wizualizacji danych, czy też rozwiązania analityki marketingowej.
5. Zarządzanie – obejmujące narzędzia pozwalające na zarządzanie między innymi projektami, produktami czy budżetem i finansami.
Wszystkie te kategorie obejmują ogromną liczbę rozwiązań, z których każda z firm musi wybrać takie, dzięki którym będzie mogła skutecznie realizować wyznaczone sobie cele. Wybór może zatem zależeć chociażby od branży, w której działa taka firma, czy też wspomnianych już celów.
Warto przy tym podkreślić, że MarTech Stack to nie pojedyncze technologie stosowane przez firmę w ramach jej działań marketingowych. Są one bowiem również ściśle ze sobą powiązane, dzięki czemu możliwe jest skuteczne zarządzanie wszystkimi działaniami w ramach marketingu.
Dzięki Marketing Automation, do których zalicza się chociażby system iPresso, możemy w łatwy sposób zgromadzić wszystkie niezbędne nam narzędzia w jednym miejscu oraz zsynchronizować ich działanie. Może to dotyczyć na przykład integracji:
- narzędzi do zarządzania relacjami z klientem
- lejkiem sprzedaży
- mediami społecznościowymi
- komunikacją na stronach internetowych
- ankietami
- projektami oraz komunikacją
Przy pomocy systemu Marketing Automation, możemy zatem kompleksowo zarządzać poszczególnymi działaniami marketingowymi firmy, we wszystkich jej aspektach, takich jak chociażby zdobywanie informacji o klientach, zarządzanie kanałami społecznościowymi, czy raportowanie.