• 20 kwietnia 2024

Czasy się zmieniają, a postęp technologiczny, społeczny i mentalny sprawia, że jeszcze niedawne sposoby na zdobywanie Klientów, są dziś już mało skuteczne. Jeszcze kilka lat temu odpowiednia kampania reklamowa sprawiała, że sprzedać można było praktycznie wszystko. Obecnie reklama wciąż ma duże znaczenie, jednak coraz większe znaczenie mają pozostałe elementy komunikacji z konsumentami.

Współcześni Polacy są bardzo nieufni wobec reklamy i coraz więcej czasu poświęcają na indywidualne znajdowanie informacji na temat produktów oraz usług, którymi są zainteresowani.

Ten trend potwierdzają liczne badania marketingowe, takie jak badania uznanej agencji „Attention Marketing Research”, która sprawdziła komu i w jakim stopniu ufają Polacy, przy podejmowaniu ważniejszych decyzji zakupowych np. samochodów czy sprzętu RTV oraz AGD. Przed większym zakupem, czterech na pięciu Polaków zbiera szereg informacji na jego temat. Dotyczy to szczególnie młodszych pokoleń oraz zamożniejszych ludzi, mieszkających w dużych aglomeracjach.

Największym szacunkiem cieszą się opinie bliskich nam osób. Przed zakupem polscy konsumenci konsultują więc decyzję ze swoją rodziną oraz przyjaciółmi. Dużą estymą cieszą się także recenzje produktów i usług dostępne w internecie, a także fora internetowa, czy też e-poradniki. Spośród elektronicznych poleceń, Polacy najbardziej wierzą, w opinie i recenzje innych internautów, dostępnych bezpośrednio pod ofertą danego produktu lub usługi.

Decyzje zakupowe

Można przypuszczać, że znaczenie opinii dostępnych w Internecie będzie dalej rosło. Co jednak ciekawe, badania pokazują, że Polacy rzadko ufają opiniom o produktach i usługach, które zostały umieszczone na portalach społecznościowych takich jak Facebook.

Warto jednak zauważyć, że również sposoby polecania produktów w Internecie, polegają ciągłej ewolucji. Stopniowo więc spada znaczenie forów internetowych, a rośnie nowoczesnych form komunikacji takich jak blogi czy vlogi.

Badania jasno wskazują, iż Polacy nie ufają żadnym formom tradycyjnej reklamy. Blisko trzy czwarte badanych uznaje reklamę telewizyjną na zdecydowanie lub raczej nie wiarygodną. Podobnie zdanie panuje także o np. reklamach internetowych.

Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że są to jedynie deklaracje badanych. Tradycyjna reklama (np. telewizyjna) wciąż jest atrakcyjną formą komunikacji z konsumentami, nie bez powodu przecież na reklamę wydaje się miliardy dolarów na całym świecie. Warto mieć jednak świadomość, że czasy, w których konsumentom poprzez reklamę można była „wcisnąć” praktycznie wszystko minęły bezpowrotnie.

Top