Marketing Automation to systemy, które mogą znacząco ułatwić nam komunikację z klientami, dbając jednocześnie o to by zawsze był to kontakt spersonalizowany. Takie rozwiązania zdają również egzamin w przypadku branży hotelarskiej.
Dzięki nim możemy zaproponować poszczególnym klientom oferty dostosowane do ich indywidualnych oczekiwań, ale również sprawnie zarządzać rezerwacjami czy też nagradzać naszych gości w programach lojalnościowych. Wszystko to dzięki takim funkcjom systemu jak chociażby lead scoring czy scenariusze Marketing Automation.
Jak automatyzacja marketingu może działać w sieci hoteli?
Najważniejsze w tym przypadku jest odpowiednie podzielenie klientów znajdujących się w naszej bazie. Przy pomocy systemów MA mamy sporo możliwości w zakresie segmentacji, w której jesteśmy w stanie korzystać z takich informacji jak wiek klienta, cel jego podróży, to czy podróżuje z rodziną oraz czy jest chętny do korzystania z dodatkowych udogodnień, takich jak na przykład basen.
Jeśli dany hotel jest świadom tego jakie zwyczaje i potrzeby mają poszczególni goście, może zastosować dopasowane do nich ścieżki komunikacji, dzięki czemu zostaną im dostarczone informacje na temat ofert, które faktycznie mogą być dla nich interesujące.
Przykładowa ścieżka komunikacji
Klient wypełnia formularz na stronie hotelu, z którego dowiadujemy się kiedy pojawi się w nim pojawi oraz jaki charakter ma jego podróż. W tym momencie komunikacja jest już kierowana na właściwą ścieżkę.
W pierwszym mailu jaki otrzymuje, zawarte jest potwierdzenie rezerwacji, jak również informacje o dodatkowych usługach, które może mu zaoferować nasz hotel lub znajdujących się w pobliżu atrakcjach. Klikając na przykład w link odnoszący się do wypożyczenia samochodu, uruchomiony zostaje scenariusz komunikacji, dzięki któremu w kolejnych wiadomościach nasz gość otrzyma informacje o modelach samochodów dostępnych w wypożyczalni oraz link przekierowujący go na jej stronę.
Dodatkowo, w dniu przyjazdu, możemy również przesłać klientom informacje będącą przypomnieniem numeru rezerwacji.
To jednak nie wszystko, gdyż po zakończeniu wizyty naszego gościa, scenariusz MA może uwzględnić jeszcze przesłanie klientowi wiadomości z ankietą oceniającą jego pobyt w naszym hotelu. Jeśli opinia będzie dobra, system prześle wiadomość zwrotną z podziękowaniem, natomiast gdy klient okaże się niezadowolony, informacja o tym zostanie przesłana do osób zajmujących się obsługą klienta.
W ten sposób będziemy mogli zebrać informacje na temat rzeczy, które należy poprawić oraz zgromadzimy dane dotyczące upodobań naszych klientów.