• 24 kwietnia 2024

Szacuje się, że do roku 2020 światowy rynek Big Data może osiągnąć wartość przekraczającą 210 miliardów dolarów. Wiele wskazuje też na to, że wzrost mierzony rok do roku osiągnie ponad dziesięć procent. Warto więc zadać sobie pytanie o to, co Big Data ma do zaoferowania marketingowi.

O analityce Big Data mówi się coraz częściej zarówno w kontekście sprzedaży, jak i marketingu, a najlepszym na to dowodem mogą być działania związane z Marketing Automation. Big Data jest w tym kontekście definiowana jako zbierane z wielu źródeł informacje na temat tego, z jakimi potencjalnymi i obecnymi klientami mamy do czynienia. Pozwala to na precyzyjną i doskonale dopasowaną do targetu komunikację ze wspomnianymi klientami w ramach MA. Rozwiązania związane z Big Data są też cenione z uwagi na możliwość precyzyjnego analizowania danych.

Zbieranie danych o kontaktach i ich analiza

Systemy MA są odpowiedzialne za zbieranie szczegółowych danych demograficznych oraz behawioralnych tak na temat leadów, jak i klientów firmy. Informacje na ich temat nie pochodzą przy tym wyłącznie z wypełnianych przez samych klientów formularzy i ankiet. Można na nie liczyć także dlatego, że aktywność klientów jest monitorowana przez systemy Marketing Automation. Ponieważ wspomniane dane są zebrane, a następnie również zintegrowane w jednym miejscu, możemy liczyć na ich skuteczne wykorzystanie w kampaniach marketingowych.

Istnieje wiele interesujących narzędzi pozwalających na analizę danych, a jednym z nich jest przekrój demograficzny. To właśnie za jego pośrednictwem możemy zapoznać się nie tylko z cechami, ale i z atrybutami kontaktów. Pozwala on też na analizowanie zależności, z jakimi mamy do czynienia pomiędzy różnymi grupami docelowymi. Szczególnie ciekawe wydaje się w tym kontekście procentowe określenie, jak liczebna jest dana grupa kontaktowa w stosunku do całości bazy, choć przydatne są także szczegółowe wykresy i raporty.

Komunikacji z sieci w klientem

Segmentacja bazy i bardziej spersonalizowana komunikacja

Jeśli marketing ma być skuteczny, oczekuje się, że będzie on ukierunkowany na bardzo konkretną grupę docelową. Dane behawioralne, które można zebrać dzięki Big Data wspólnie z danymi demograficznymi, można wykorzystać po to, aby komunikacja była jeszcze sprawniejsza. Jest to możliwe dzięki segmentacji, ta zaś jest wyodrębniona w oparciu o konkretne kryteria odnoszące się do ściśle określonej grupy docelowej.

Tak komunikacja z obecnym, jak i jedynie potencjalnym klientem, ma szansę dzięki temu na personalizację. Można też stawiać na większy stopień jej zindywidualizowania tak pod kątem treści i formy, jak i kanału komunikacji i samego czasu. Przeciętny konsument nieustannie natyka się na różnego rodzaju komunikaty reklamowe, stąd też jest spragniony informacji, o których wie, że są kierowane tylko do niego.

W systemie iPresso możemy liczyć na rozwiązania, które umożliwiają monitorowanie tego, na jakim etapie obecnie znajduje się realizacja zadań. Pozwala to na podejmowanie szybkich decyzji i określanie, jakie są priorytety podejmowanych przez nas działań. MającRaportowanie i KPI dostęp do takiego rozwiązania, możemy liczyć także na rzetelną wiedzę dotyczącą skuteczności konkretnych kampanii reklamowych.

System MA pozwala nam na ocenę tego, na ile skuteczna jest kampania również w oparciu o analizę poziomu konwersji wysyłek mailingowych. Nadawca może więc dowiedzieć się tego, jaki jest poziom zainteresowania odbiorców treściami, jakie są im przekazywane. Marketer wie też dokładnie kto i kiedy otwiera maile, co pozwala mu na wprowadzanie w nich odpowiednich modyfikacji.

Top